Aktuality
Aktuality
V pondělí 2. 12. 2019 se třídy 1S a 2S zúčastnily odborné exkurze ve výrobním závodě Volkswagen Slovakia. 2S si vybírala voucher za vítězství v loňské supertřídě. V 7:00 jsme i přes nepříliš hezké počasí vyrazili od školy do Bratislavy. Zastavili jsme na hranicích, kde už na nás čekal sníh. Po asi dvou hodinách jsme konečně dorazili před hlavní bránu výrobního závodu. Už při příjezdu jsme byli informováni o velmi přísných pravidlech, o čemž jsme se přesvědčili již u vchodu. Pro průchod přes turnikety musíte předložit občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti. Po vstupu se skupina rozdělila na 3 menší skupinky a vyšli jsme na prohlídku. Dostali jsme sluchátka pro lepší komunikaci v hlučném prostředí. První halou mojí skupiny byla karosárna. Po hale je možné se pohybovat pouze ve vyhrazených chodnících a přechodech.
Pohyb po „silnici“ je v hale dosti nebezpečný z důvodu pohybu robotických vozíků, které jezdí po vyznačené trase samy bez obsluhy a zásobují tak výrobní stroje. V hale bylo nespočet dalších robotů. Např. na svařování, lakování, ohýbání, vylisování plechů apod. Ale nesmí také chybět lidská obsluha, která na pojízdných linkách nasazuje na karoserie dveře, blatníky a další podobné díly. Asi uprostřed této haly byla malá kancelář, odkud vycházela obsluha, která dělá údržbu robotů (výměna svařovacích elektrod apod.).
Další zastávkou byla hala, kde se montují agregáty (motory, převodovky, nápravy). Zde se agregáty skládají, ale také usazují na podvozek a probíhá tzv. „svatba“ (spojení agregátů a podvozku). Největší zajímavostí byl fakt, že se zde vyrobí až 2 500 vozů denně, kdy jedna karoserie je hotova a připravena k lakování přibližně za 50 – 70 sekund úplně od základu. Zaujali nás také kontroloři kvality, kteří procházejí linkou a každý kus kontrolují.
Na konci jsme se zastavili také v malé budově, ve které byly vystaveny některé exponáty (motory, převodovky).
Celou exkurzi jsme si všichni moc užili a než jsme odjeli domů, jeli jsme se ještě podívat na vodní dílo Čunovo na řece Dunaji. Toto je dokončená část plánovaného projektu Gabčíkovo – Nagymaros z roku 1977. Po řadě neúspěšných jednání byla dokončena dostavba jen slovenské části v tzv. variantě C (Gabčíkovo – hať Čunovo) a definitivně bylo dílo uvedeno do provozu v roce 1996. Od roku 2000 zde stojí muzeum moderního umění Danubiana. V Danubiana Meulensteen Art Museu, jehož zakladatelem je holandský sběratel Gerard Meulenseen a slovenský galerista Vincent Polakovič, jsou vystavena díla mnoha osobností sochařské moderní scény.
Díky zavedení nového mýtného jsme se na zpáteční cestě hodně zdrželi na sluncem plně ozářeném hraničním přechodu.
Ondřej Boudník 2S