Aktuality
Aktuality
Den první
První den naší odborné stáže v Polsku máme za sebou. Po bezproblémové cestě z Brna jsme dorazili do místa našeho jedenáctidenního pobytu – města Bielsko-Biala nedaleko česko-polských hranic.
Po ubytování jsme nelenili, využili krásného slunečného počasí a vyjeli do blízkých Beskyd, kde jsme absolvovali pětikilometrovou procházku kouzelnou jarní přírodou. Poté jsme se přesunuli do známého lyžařského střediska Mountain Resort Szczyrk a kabinovou lanovkou vyjeli do stanice Hala Skrzyczeńska ve výšce 1001 m nad mořem, kde jsme se mohli kochat výhledem po okolních kopcích.
Po návratu a krátkém oddechu jsme se sešli na podvečerním meetingu přímo s jednatelem společnosti WISS, panem Luďkem Štěpáníkem. V této firmě absolvujeme odbornou stáž. Společně jsme zhodnotili uplynulý den a naplánovali si další, který strávíme převážně právě zde, ve firmě WISS.
Den druhý
Druhy den stáže v polském městě Bielsko Biala jsme zahájili odbornou stáž ve firmě Wiss. Absolvovali jsme bezpečnostní školení a pak nás jednatel firmy provedl montážními prostory, které jsou umístěny ve dvou samostatných budovách. Zaměstnanci zde vyrábí hasičské nástavby na tahače různých značek, samozřejmě také na Scanii.
Prohlédli jsme si také ,,klenot“ jejich produkce – letištní speciál Felix 8 x 8, který byl na pravidelném servisu. Vozidlo disponuje dvěma motory o výkonu 1240 koňských sil.
Žáci měli možnost shlédnout celý proces výroby, a dokonce také letištní speciál Felix 8×8, který byl na pravidelném servisu. Vozidlo disponuje dvěma motory o výkonu 1240 koňských sil. Mohli jsme i usednout za volant tohohle obra.
Poté byli všichni žáci přiděleni ke konkrétním pracovníkům a zapojili jsme se již do výroby.
Při večerním meetingu jsme opět vyhodnotili celý den, prohlédli jsme si fotografie a sdíleli jsme společné zážitky.
Den třetí
Po snídani jsme vyrazili do závodu WISS, kde jsme pokračovali v práci z předchozího dne. Někdo dělal rámy, někdo masky, jiný vyráběl regály. Někteří vybavovali hasičský vůz speciálním nářadím. Při práci jsme spolu komunikovali mimo jiné v anglickém jazyce, i když jsme zjistili, že polština je velmi podobná češtině.
Po šestihodinové směně jsme vyrazili do staré části města, kde jsme mohli vidět například bronzovou sochu Bolka a Lolka a pejska Rexíka, hrdiny animovaných polských seriálů. Dále nás zaujaly pozůstatky starodávných hradeb, katedrála svatého Michala, jejíž přestavbu navrhoval krnovský rodák Leopold Bauer. Zdejší městské divadlo navrhl – podobně jako brněnské Mahenovo divadlo – architektonický ateliér H+F.
Autobusem jsme se přemístili zpět na ubytovnu. Jeli jsme také kolem tramvajového vagonu, který později sloužil jako kavárna. Tramvajový provoz na trati od hlavního nádraží kolem hradu do rekreační oblasti Cikánský les zde byl zahájen již v roce 1895. Tramvajová doprava byla v Bílsku Bělé zrušena v roce 1971 a nahrazena autobusy Ikaros.
Na závěr proběhl již tradiční meeting se zhodnocením dne a přípravou na další den odborné stáže.
Den čtvrtý
Náš čtvrtý den začal, podobně jako ty předchozí, snídaní v hotelu. Poté jsme se vydali na naše pracoviště do firmy WISS. Většina z nás pokračovala v práci na zakázce pro ČR, konkrétně na dodávce 40 hasičských vozů. Po pracovní směně jsme se přesunuli zpět do hotelu. Protože nám nepřálo počasí, věnovali jsme po krátkém odpočinku čas ekonomickému semináři a přípravě na závěrečné zkoušky. Na další den jsme zpracovali podrobný plán, jehož naplnění bude záviset na počasí, které se zde v blízkosti hor často mění.
Den pátý
Dnes byla sobota, a protože se v tento den ve firmě WISS nepracovalo, měli jsme více času na další aktivity.
Po snídani jsme navštívili servis Scania v Bílsku – Bělé. Jde o jeden z přibližně 250 servisů Scania na území Polska. Je menší než ten, kam chodíme na praxi, ale je nový a upravený. U vstupu se nachází místnost se zázemím pro odpočinek řidičů s malou kuchyňkou s kávovarem a televizí, ve které je možné živě sledovat průběh opravy vašeho vozidla. V servise nalezneme čtyři stání. Všimli jsme si, že kanál pro opravu je širší než u nás. Dbají zde přísně na ekologii, třídí odpad, všude je čisto. Důležitá je i bezpečnost – všechny úrazy se vyhodnocují, zaměstnanci navrhují zlepšení bezpečnostních podmínek a provozu servisu. Je zde i nové zázemí pro odpočinek mechaniků.
Ze Scanie jsme se následně přemístili blíže k centru města, prohlédli si hřbitovní kostel sv. Stanislava postavený ve 14. století. Zajímavostí je také nádražní budova z roku 1890 s nádhernými nástěnnými a nástropními malbami. Bílsko bylo spojeno se Severní dráhou císaře Ferdinanda, která vedla z Vídně do Lvova. Před nádražím najdete pamětní desku, věnovanou tramvajové lince vedoucí do Cikánského lesa, s kouskem původních kolejí. V centru jsme se samozřejmě zastavili u postaviček z pohádek – Bolka a Lolka.
V našem programu nechyběla ani návštěva Muzea automobilismu, které provozuje Beskydský autoklub. Zde byly k vidění zajímavé, staré, ale plně funkční automobily i několik exponátů motorek. Průvodce a mechanik v jedné osobě nám všechny exponáty popsal, nahlédli jsme také pod kapoty.
Před večerním meetingem proběhla ještě příprava k závěrečným zkouškám. Dnešek byl náročný, ale spoustu jsme toho viděli a zažili.
Den šestý a sedmý
Šestým dnem naší odborné stáže byla neděle. Od rána zde pršelo, takže jsme se v dopoledních hodinách věnovali přípravě k závěrečným zkouškám. Po obědě se počasí umoudřilo, a tak jsme mohli uskutečnit svůj původní plán na tento den.
Naším cílem byl vrchol Klimczoku nacházející se ve výšce 1117 m n. m. Klimczok je horský vrchol, který najdete v jihovýchodní části Pásma Baraniej Góry ve Slezských Beskydech. Je také nejvyšším bodem Bílsko-Bělé. Část cesty jsme absolvovali lanovkou Szyndezielnia. Její šikmá délka je 1810 m, převýšení 449,13 m a jízda trvá 6 minut. U horní stanice, v nadmořské výšce 1028 m, se nachází 18 metrů vysoká rozhledna se 120 schody. Odtud jsme pozorovali malebné kopce Beskyd. Za příznivého počasí jsou prý odtud vidět i Tatry, ale ty jsme bohužel nazahlédli.
Abychom však Klimczoku dosáhli, bylo třeba pokračovat v cestě – tentokrát již pěšky, bez pomoci lanovky. Některým z nás se podařilo cíl pokořit navzdory hrozící zatažené oblohu. Dolů ke stanici lanovky jsme sešli již za deště a návrat do dolní stanice se mírně zkomplikoval v důsledku výpadku elektřiny. Nakonec vše dobře dopadlo a my jsme se nadšení ze zdejších hor vrátili zpět do hotelu. Ten večer jsme znaveni usnuli velmi brzy.
V pondělí ráno jsme opět nastoupili na svá pracoviště, získávali další pracovní zkušenosti a zdokonalovali se i ve schopnosti komunikovat v cizím jazyce.
Odpoledne po krátkém odpočinku proběhl ekonomický seminář a poté jsme zhodnotili celý pracovní den. Rádi bychom se ještě jednou podívali do hor a navštívili alespoň jedno místní muzeum.
Poslední dny naší odborné stáže v Polsku
Od pondělí pracujeme ve druhé budově firmy WISS. Opět jsme byli rozděleni do několika skupinek a pod vedením zkušených pracovníků jsme si vyzkoušeli různé mechanické práce. Zdejší zaměstnanci jsou velmi vstřícní a trpělivě nám všechno vysvětlují. I tady, stejně jako v první budově, se pečlivě udržuje čistota, samozřejmostí je třídění odpadů a za budovou se nacházejí velké solární panely.
Po práci jsme unavení, a tak si vždy na chvíli odpočineme, než se začneme věnovat dalším aktivitám. Vyjeli jsme si i do blízkého okolí. Město Bílsko-Bílá je obklopeno vysokými kopci a nedaleko naleznete i vodní přehradní nádrž.
Ve středu jsme podnikli další výlet do zdejších kopců. Tentokrát do jednoho z nejznámějších lyžařských středisek – Szczyrku. Szczyrk je díky nadmořské výšce 1257 m nejvyšší horou polských Beskyd. Na vrchol jsme vyjeli sedačkovou lanovkou s přestupní stanicí. Nahoře jsme se vyváleli ve zbytcích letošního sněhu a prohlédli si mechanismus lanovky.
Zítra nás čeká poslední den naší stáže a krátká procházka centrem města, závěrečný meeting s hodnocením stáže a v pátek zamíříme zpět domů.
Bylo to super! Děkujeme všem, kteří nám stáž umožnili absolvovat!