6 Dní
do letních prázdnin :o)

Aktuality

7. 5. 2019

ISŠA pracuje na zrodu legendy BMW E9

Studium

V rámci podpory karosářského řemesla, zde renovujeme tuto krásku. Dvoudveřová kupé BMW CS, známá pod továrním kódem E9, vyráběla pro BMW karosárna Karmann. Na závodních okruzích se proslavily BMW 3.0 CSL, známé jako „batmobily“.

   Pod interním označením E9 se skrývá luxusní kupé kategorie grand turismo odvozené od sedanu E3.  Přední maska je shodná se sedanem E3, avšak pohled na zadní část vozu v nás může vyvolat vzpomínky na model 2000 CS. Vozy BMW řady E9 vznikaly v letech 1968 – 1976 a jejich ladné křivky jsou dodnes atraktivní. Celkem vzniklo kolem 30 000 exemplářů.

   BMW řady E9 se prodávalo jak v Evropě, tak v Americe, ale mezi vozy byly některé rozdíly, hlavně kvůli odlišné legislativě. U modelu 3.0 CS v americké verzi musel být snížen kompresní poměr na hodnotu 8:1, oproti 9:1 v evropské specifikaci. Odlišnosti nalezneme také na karoserii, hlavně v oblasti směrovek a od roku 1974 jsou na amerických exemplářích povinné gumové nárazníky, které dokázaly zohyzdit mnoho krásných aut v té době, ale také zachránili mnoho vozů od poškození.

   Již na přelomu 60. A 70. let bylo možné přizpůsobit své BMW několika prvky příplatkové výbavy. Za příplatek byly třeba kožené sedačky, klimatizace, rádio, elektrická okénka, střešní okno, metalíza a dokonce diferenciál s omezenou svorností. 

   Označení jednotlivých verzí se lišilo dle použitého motoru, jak bylo v té době u BMW dobrým zvykem. Model 2,5 CS měl výkon 150 koní, 2800 CS 170 koní, 3.0 CS 180 koní, pozdější verze s vylepšeným vstřikováním a kompresním poměrem disponovala rovnými 200 koňmi. Vrcholem byla odlehčená verze 3.0 CSL, která je považována za první projekt dnes velmi dobře známé divize M od BMW. Tohoto vzácného modelu vzniklo celkem 1265 exemplářů a někdy se můžeme setkat také s jeho označením „Batmobile“. Tyto vozy sloužili také jako základ pro závodní verze se 340, resp. 430 koňmi, které se úspěšně účastnili okruhových závodů. Díky závodům můžeme dnes také obdivovat klasickou sportovní siluetu verze CSL s přítlačným křídlem na zádi vozu, který v té době pomáhal tomuto BMW vítězit na okruzích, když generoval potřebný přítlak ve vyšších rychlostech.

zdroj: http://www.eurooldtimers.com/cze/historie-clanek/1150-bmw-cs-e9.html

Máte otázku? Napište nám

Stačí vyplnit tento formulář a budeme v kontaktu.